Kiedy warto podjąć współpracę z biurem rachunkowym?

Kiedy warto podjąć współpracę z biurem rachunkowym?

09:01 06/07/2015

Sprawy finansowe, a zwłaszcza kwestie rozliczeń podatkowych, stanowią dla większości Polaków nadzwyczaj skomplikowaną materię. W związku z tym często stajemy przed dylematem – kiedy i czy w ogóle warto angażować do ich prowadzenia fachowca z biura rachunkowego?

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, szczególnie wtedy, gdy rozliczamy się z fiskusem na zasadach ogólnych i jesteśmy zobowiązani jedynie do prowadzenia książki przychodów i rozchodów, rzecz jest stosunkowo prosta i z reguły potrafimy sobie z tym poradzić sami. Z usług biura rachunkowego można oczywiście skorzystać na przykład na początkowym etapie działalności, kiedy nie jesteśmy pewni swoich własnych umiejętności. Ponadto w ofercie biur rachunkowych pojawia się coraz częściej, oprócz standardowych usług, doradztwo w zakresie zakładania firmy czy wyboru najbardziej optymalnej formy opodatkowania oraz korygowanie ewentualnych błędów. Z pomocy fachowców warto też skorzystać, kiedy zostaje się płatnikiem VAT lub gdy rozliczenia są bardziej skomplikowane, szczególnie w zakresie kwalifikacji kosztów jako zmniejszających bądź nie podstawę opodatkowania.

Profesjonalny księgowy jest naturalnie niezbędny w większych przedsiębiorstwach, pozostaje jednak wtedy do rozstrzygnięcia kwestia zatrudnienia pracownika albo outsourcingu – wynajęcia zewnętrznej firmy, w tym przypadku biura rachunkowego. Tutaj musi zadecydować przede wszystkim rachunek ekonomiczny. Należy bowiem porównać zakres spraw prowadzonych przez specjalistów zewnętrznych i koszty ich wynajęcia, z kosztami zatrudnienia własnych pracowników odpowiedzialnych za analogiczny zakres obowiązków. Jednak decydując się na współpracę z biurem rachunkowym należy zwracać uwagę nie tylko na obszar merytoryczny, ale także na kwalifikacje i zakres odpowiedzialności cywilnej danego biura oraz formy komunikacji i ewentualne dodatkowe usługi. W dzisiejszych czasach bardzo ważne są bowiem i nowoczesne formy komunikacji, i elastyczność usługodawców. Mobilne, a przede wszystkim przystosowane do elektronicznej obsługi biura są w stanie przyjmować klientów z obszaru znacznie wykraczającego poza miejsce, w którym znajduje się siedziba firmy - i tak np. biuro rachunkowe na Białołęce może obsługiwać klientów z obszaru całej Warszawy.