Gdzie szukać pracowników?

Gdzie szukać pracowników?

09:01 06/07/2015

Wydawać by się mogło, że w czasach bezrobocia znalezienie pracowników nie powinno być szczególnie trudne. Wiele firm ma jednak spory problem, by trafić na odpowiednią osobę.

Jesteśmy świadkami wielkich zmian na rynku pracy. Do lamusa odchodzi zasada "jedno życie - jeden etat". Widoczna jest coraz większa mobilność w zakresie zatrudnienia, przepływ pracowników, przekwalifikowywanie się. Nie bez znaczenia są tu zmiany w kodeksie pracy, które umożliwiają pewne poluzowanie reguł zatrudnienia (umowy okresowe, zatrudnianie przez firmy zewnętrzne, itp.). Jednocześnie ciągły wzrost w sektorze produkcji i usług jasno pokazuje, że nowa siła robocza jest jak najbardziej pożądana. Jak ją znaleźć?

1. Rekrutacja wewnętrzna. Dobrze rokujące osoby zatrudnione na stanowiskach wymagających mniejszych kwalifikacji można przesunąć do pełnienia bardziej odpowiedzialnych funkcji. Firma ma wtedy pewność, że posadę obejmie pracownik sprawdzony i zaufany, zaznajomiony z wewnętrznymi mechanizmami. Jednocześnie łatwiej będzie znaleźć na powstały wakat człowieka o niższym stopniu przyuczenia.

2. Pracownik niewykwalifikowany. Statystyki pokazują, że osoby o nikłym stopniu umiejętności - co z reguły idzie w parze z niższym wykształceniem - w dalszym ciągu chętnie korzystają z ogłoszeń w prasie drukowanej. Dobrym źródłem będą zatem regionalne gazety. Innym miejscem, do którego warto się zgłosić, jest Urząd Pracy lub coraz liczniejsze agencje pośrednictwa pracy tymczasowej.

3. Specjalista. Osoby o wysokich kompetencjach pracowniczych chętniej korzystają z Internetu, warto więc poszukać ich poprzez ogłoszenie na dedykowanych portalach typu GoldenLine czy Linkedin. Korzystny może być kontakt z uczelnią, która kształci specjalistów w konkretnej branży. Profesjonalne firmy headhunterskie zajmują się przejmowaniem pracowników z firm o pokrewnej działalności. Taka osoba ma już pożądane doświadczenie zawodowe, wymaga tylko odpowiedniej motywacji do zmienienia pracodawcy. Innym sposobem jest zamieszczenie ogłoszenia w prasie branżowej lub skorzystanie z agencji doradztwa personalnego. Dysponują one rozbudowaną bazą wykwalifikowanych pracowników i biorą na siebie obowiązki związane z przeprowadzeniem całego procesu rekrutacyjnego, by swemu zleceniodawcy dostarczyć ściśle wyselekcjonowane kandydatury.


 

Niezależnie od tego, jaki pracownik jest akurat poszukiwany, warto zamieścić o tym informację na fanpage'u firmy na portalach społecznościowych czy w rozsyłanym newsletterze. Nieocenionym źródłem jest też tzw. poczta pantoflowa, czyli rozprzestrzenienie informacji o poszukiwaniach wśród rodziny i znajomych. Jeśli prowadzimy np. sklep czy zakład usługowy, warto zamieścić ogłoszenie na witrynie.

W trakcie poszukiwań dobrze jest zwrócić uwagę, czy przy okazji zatrudnienia nowego pracownika nie można pozyskać związanego z tym dofinansowania. Urzędy Pracy oferują je w przypadku zatrudniania osób z konkretnych grup społecznych - niepełnosprawnych, studentów czy w pewnym przedziale wiekowym. Pomagają także w ich przeszkoleniu. Znalezieniu odpowiedniego pracownika mogą więc towarzyszyć dodatkowe benefity.


 

RP