Plakaty - jak zaprojektować skuteczny plakat?

Plakaty - jak zaprojektować skuteczny plakat?

13:23 31/03/2016

Dotarcie do odbiorców reklamy zewnętrznej jest coraz trudniejsze. Miasta wręcz toną w gąszczu przeróżnych reklam, co sprawia, że ludzie stają się na nie coraz bardziej obojętni.

Plakat reklamowy może być skuteczny więc wyłącznie wtedy, gdy uda się nim nie tylko zwrócić uwagę odbiorcy, ale także zapaść w jego pamięci na dłużej.


Po pierwsze: grafika

Siłą dobrego plakatu jest grafika. Chodzi tu nie tylko o wyraziste i rzucające się w oczy kolory, lecz przede wszystkim o wartość estetyczną grafiki. Jej projekt musi być oryginalny i przede wszystkim dostosowany do docelowej grupy odbiorców reklamy, ze względu na różnorodną wrażliwość estetyczną różnych grup ludzi. Warto przy tym pamiętać, że na plakat patrzy się krótko i dlatego zbyt skomplikowana grafika może niedostatecznie zapaść w pamięci odbiorcy lub odwrócić uwagę od innych elementów plakatu, np. sloganu lub nazwy marki. Dlatego lepszy jest jeden większy element graficzny od kilku mniejszych. Jeśli chodzi o kolorystykę, to najlepiej jest stosować żywe kolory kontrastujące ze sobą, które z dalszej odległości nie zlewają się w jedną barwę.


Po drugie: dobry slogan

Podobnie jak w przypadku grafiki, slogan powinien zaskakiwać i łatwo zapadać w pamięć. Najlepiej jeśli jest krótki, składa się z krótkich i prostych słów, a także szybko wpada w ucho. Slogan może wiązać się z reklamowanym produktem lub usługą, albo po prostu z samą marką. Zawsze jednak musi być spójny z grafiką. W zależności od docelowej grupy odbiorców plakatu, slogan może być żartobliwy albo poważny, wykorzystujący charakterystyczne dla danej grupy słownictwo lub wyrażenia, odwołujący się do pory roku lub aktualnych wydarzeń itd. Ważne aby hasło reklamowe na plakacie wyróżniało się spośród innych i przykuwało uwagę dokładnie tych odbiorców, do których skierowana jest kampania reklamowa.

Projektując plakat warto także pamiętać, że choć będzie on skierowany do określonej grupy odbiorców, to patrzeć na niego może każdy, także dziecko. Dlatego treść i grafika nie mogą być ani gorszące ani obraźliwe.
Po trzecie: tani druk

Podstawowa zasada - tanie plakaty = skuteczne plakaty. Plakaty z uwagi na szerokie spektrum oddziaływanie jakie powinny spełniać, muszą być tanie w wydruku. Znajdując tanią i dobrą drukarnię internetową możemy zaoszczędzić bardzo dużo na druku plakatów.