Masz pomysł na biznes? My mamy dla Ciebie firmę

Masz pomysł na biznes? My mamy dla Ciebie firmę

15:58 22/11/2016

W styczniu 2016 roku w Warszawie powstała firma To Reforge – pierwsza na polskim rynku spółka typu company builder. Na czym polega jej działalność?

Fabryki marzeń i startupów

Firmy typu company builders, znane również jako fabryki lub studia startupów, po raz pierwszy powstały w Dolinie Krzemowej. Spółki te miały na celu przekształcanie wewnętrznych lub zewnętrznych pomysłów biznesowych w samodzielne, rentowne przedsięwzięcia. Do ich budowy wykorzystywano wypracowane wcześniej modele biznesowe i know-how fabryki.

Do pierwszych twórców przedsiębiorstw typu company builder na świecie można zaliczyć m.in. Idealab (twórcy Picasa), Beatworks (Bitly i Giphy) oraz Rocket Internet (Zalando), które powstały w latach 2011-2012.

W Polsce pierwszym przedstawicielem fabryki startupów jest firma To Reforge, która została stworzona na początku roku 2016. Firma składa się ze stuosobowego zespołu ekspertów, w tym między innymi: marketingowców, analityków, programistów, specjalistów ds. obsługi klienta oraz managerów wyższego szczebla, doświadczonych w prowadzeniu projektów w ponad dwudziestu różnych krajach  świata.

Do firmy To Reforge może zgłosić się każdy, kto chce przetestować swój pomysł na biznes pod okiem doświadczonych przedsiębiorców, zarówno osoba prywatna nie dysponująca potrzebnymi narzędziami, jak i komercyjny przedsiębiorca, który zamierza przetestować nowy pomysł na biznes w bezpiecznych warunkach, wolnych od ryzyka.


Więcej niż fundusz inwestycyjny

Mimo że na pierwszy rzut oka działalność fabryk startupów przypomina model biznesowy spółek typu venture capital oraz Aniołów Biznesu, różni się od nich w zasadniczy sposób:

– Nie chcemy pompować gotówki w gotowe już biznesy. Budujemy nowe firmy tworząc dla nich dedykowane zespoły – wyjaśnia zarządzający To Reforge Łukasz Krasnopolski.

Aby Twój pomysł trafił pod skrzydła To Reforge nie musisz go najpierw przetestować ani samodzielnie udowadniać jego skuteczności biznesowej, czego często oczekują od początkujących przedsiębiorców Anioły Biznesu.


Do fabryki biznesu możesz zgłosić się tylko z własnym pomysłem i umiejętnościami. Przetestowanie Twojej koncepcji należy już do fabryki.


Liczy się sukces, a nie sentymenty

Zanim To Reforge zainwestuje w konkretny pomysł biznesowy, sprawdza jego potencjalną rentowność i skalowalność za pomocą szybkich i krótkotrwałych testów online’owych, najczęściej za pomocą wersji beta. Dzięki wypracowanym metodom, sprawdzonym narzędziom i dużemu doświadczeniu, już po kilku tygodniach od implementacji pomysłu można ocenić jego potencjał.

Jeśli pomysł się nie sprawdzi – jest „zaduszany” jeszcze w zarodku. Jeśli okaże się rentowny, jest rozwijany i monetyzowany, a fabryka wykłada fundusze na jego rozwój.

Cel takiego działania jest jeden: wyeliminować te pomysły, które nie mają dużej szansy na powodzenie oraz maksymalnie wesprzeć te, które wykazują duży potencjał biznesowy.


Wykorzystujemy potencjał twórców

Co ciekawe, nawet jeśli idea po starciu z rynkiem okaże się nieskuteczna, jej twórca nie pozostaje na przysłowiowym lodzie. Jego potencjał i talent jest wykorzystywany przez fabrykę w innych projektach.

Podstawowy model działania fabryki startupów To Reforge polega na tworzeniu ściśle wyspecjalizowanych, dedykowanych do konkretnych pomysłów zespołów ekspertów i mentorów. Cała działalność spółki ma charakter bardziej partnerski niż inwestycyjny i opiera się przede wszystkim na wzajemnej edukacji uczestników przedsięwzięcia.

Jeśli pomysł wykaże się wystarczającym potencjałem sprzedażowym, praca zespołu koncentruje się w dalszej części na jak najlepszym przygotowaniu koncepcji do wypuszczenia na rynek, również w wersji offline’owej. Dedykowany zespół specjalistów (również naukowców) pracuje nad najbardziej opłacalnym modelem biznesowym startupu oraz jak największą monetyzacją pomysłu. Jak podkreśla Łukasz Krasnopolski - to właśnie cenne know-how oraz setki roboczogodzin kilkunasto- lub nawet kilkudziesięcioosobowego zespołu są dla niejednego startupu znacznie bardziej cennym wsparciem niż tylko inwestycja gotówki.


Kto za tym wszystkim stoi?

Założycielami To Reforge jest dwóch polskich przedsiębiorców związanych z branżą IT oraz nowych technologii – Łukasz Krasnopolski, twórca takich firm jak Red2black, Vision House, more4kids.pl, Websmarty.net czy Mobileworld.pl oraz Paweł Chodaczek, współwłaściciel marki rdlabs.pl oraz spółek notowanych na giełdzie, takich jak Cloud Technologies z zakresu analizy Big Data oraz RTB House – jednego z pionierów retargetingu w Polsce.