Afiliacja, czyli zarabianie na swojej aktywności w Internecie

Afiliacja, czyli zarabianie na swojej aktywności w Internecie

14:07 05/06/2018

Praca zdalna cieszy się coraz większym powodzeniem wśród osób dotychczas pracujących na etacie oraz tych, które poszukują dodatkowych źródeł dochodu i sposobu monetyzacji swoich działań online. Jeżeli dołożymy do tego sklepy internetowe, którym zależy na skutecznej reklamie… Otrzymujemy afiliację.

Kto może korzystać z afiliacji?

Marketing afiliacyjny to współpraca trzech podmiotów: wydawców, reklamodawców oraz sieci afiliacyjnej (zwanej inaczej: partnerskiej). Reklamodawcą może zostać sklep internetowy bądź firma, która prowadzi sprzedaż swoich usług i/lub produktów online.

Grono wydawców jest znacznie szersze, ponieważ do niego zaliczają się tak naprawdę wszystkie osoby aktywnie korzystające z internetu. Wydawcami są więc zarówno chętnie pozyskiwani do współpracy blogerzy i influencerzy, jak również portale i serwisy tematyczne, użytkownicy social media czy nawet osoby, które wysyłają maile i mogą podzielić się w ten sposób produktami reklamodawców ze swoimi znajomymi.

Natomiast sieć afiliacyjna jest serwisem oferującym możliwość niezależnej współpracy reklamodawcom oraz wydawcom. Sieć dba również o rozliczanie tej współpracy i jej rozwój, a także utrzymanie dobrych relacji pomiędzy reklamodawcami i wydawcami.

 

Jak to działa w praktyce?

Wydawca, korzystając z udostępnionych mu narzędzi (linków partnerskich, banerów czy widżetów produktowych), rekomenduje produkt bądź usługę reklamodawcy i otrzymuje wynagrodzenie za efekt swoich działań. Oczekiwany efekt determinowany jest przez model rozliczenia, na bazie którego odbywa się współpraca partnerów afiliacyjnych. Wyróżniamy trzy najbardziej popularne modele:

1. CPS (cost per sale) – w ramach tego modelu rozliczenia, wydawca otrzymuje prowizję za zakup dokonany z jego polecenia (nie musi to być zakup konkretnego produktu, ale zakup w danym sklepie). Jest to najbardziej popularny model rozliczenia w sieciach afiliacyjnych.

2. CPL (cost per lead) – wydawca otrzymuje z góry określoną stawkę za dostarczenie leada, którym jest zrealizowanie konkretnego celu. Leadem może być np.: wypełnienie formularza rejestracyjnego, pozostawienie danych kontaktowych bądź złożenie wniosku o otwarcie konta bankowego. Model ten stosowany jest przez firmy oferujące usługi, a nie produkty.

3. CPC (cost per click) - rozliczenie za kliknięcie. Wydawca zarabia stałą stawkę za przekierowanie do strony reklamodawcy, czyli za samo kliknięcie a nie dopiero za transakcję.

 

Afiliacja to jeden z najskuteczniejszych sposobów na systematyczny zarobek przez internet, zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców. Reklamodawcy otrzymują bazę potencjalnych wydawców (w sieci afiliacyjnej webePartners mamy ich ponad 10 000), którzy chcą aktywnie angażować się w promocję ich produktów bądź usług; natomiast wydawcy mogą wybierać spośród wielu reklamodawców (w webePartners do wyboru jest ponad 500 programów partnerskich!) i zarabiają na polecaniu ich produktów.

 

Zaletą współpracy afiliacyjnej jest również dobrowolna formy współpracy, ponieważ wydawcy mogą korzystać z wielu narzędzi oferowanych przez sieć afiliacyjną. Równocześnie, nakład pracy i poświęcany afiliacji czas, zależą tylko i wyłącznie od samych wydawców. To oni decydują o intensywności promocji na swoich powierzchniach reklamowych, tym samym determinując swoje zarobki.

 

Anna Biernacka
Content Manager w webePartners